کارگاه «روش تحقیق سلامت در قرآن» در دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد
کد خبر: 4205408
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

کارگاه «روش تحقیق سلامت در قرآن» در دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد

به‌مناسبت ماه مبارک رمضان کارگاه مجازی «روش تحقیق سلامت در قرآن» با حضور رئیس مرکز تحقیقات بین‌رشته‌ای معارف اسلامی و علوم سلامت ویژه دانشجویان پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد.

نرگس شکربیگی، پژوهشگر قرآنیبه گزارش ایکنا از لرستان، کارگاه مجازی روش تحقیق سلامت در قرآن، به‌مناسبت ماه مبارک رمضان شامگاه چهارشنبه، ۲۳ اسفندماه به همت انجمن علمی دانشجویی فناوری اطلاعات سلامت با همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و با حضور نرگس شکربیگی، پژوهشگر قرآنی و رئیس مرکز تحقیقات بین‌رشته‌ای معارف اسلامی و علوم سلامت در دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد.

نرگس شکربیگی، پژوهشگر قرآنی در این کارگاه آموزشی با اشاره به اهمیت انس با قرآن کریم به ویژه در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: قرآن مُهَیمِن است. یک فراگیری و استواری دارد. یک کتاب جامع نسبت به تمام کتاب‌های بشری است. وقتی می‌دانیم این کتاب فرابشری است، پس باید روش پژوهش ما در مفاهیم آن نیز خاص باشد.

وی با بیان اینکه اولین قدم، انس گرفتن با قرآن است، افزود: انس گرفتن با قرآن می‌تواند در تمامی مسائل روز زندگی ما تأثیر بگذارد.

شکربیگی با اشاره به اینکه برای مأنوس‌شدن با قرآن، راه‌های مختلفی وجود دارد، اضافه کرد: حداقلی‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، این است که در طول روز دقایقی تلاوت قرآن بشنویم، اما بهتر است سعی کنیم در قرآن تدبر کنیم.

وی در ادامه با بیان ضرورت‌های پژوهش بین‌رشته‌ای با موضوع قرآن و علوم مختلف از جمله سلامت و پزشکی، تصریح کرد: پژوهش در زمینه قرآن یک شیوه ارزشی است و با شیوه‌های کمی مثل علوم تجربی تفاوت دارد. چرا که قرآن برای هدایت بشر آمده است و با اعداد، آمار و محاسبات سر و کار ندارد. ارزش‌ها را به دست پژوهشگران می‌رساند.

این پژوهشگر قرآنی با بیان اينکه مطالعات بین‌رشته‌ای در حوزه قرآن و سلامت، کمتر از ۱۰ سال است که رواج پیدا کرده است، اما در این مدت زمان، نتایج مهمی را برای همگان داشته است، ادامه داد: در پژوهش قرآنی، اولویت با متن قرآن است، بنابراین سه سطح علمی شامل نطق، استنطاق و انطباق به وجود می‌آید.

وی گفت: ما نباید سعی کنیم نتایج تجربی را با قرآن تحمیل و منطبق کنیم. چرا که اولویت با متن قرآن است و نباید به دنبال اثبات نظر شخصیمان از طریق قرآن باشیم بلکه باید به دنبال نکاتی باشیم که در سطوح نطقی و استنطاقی صدق کنند.

انتهای پیام
captcha